Ano, unavuje mě stále dokola vyvracet argumenty odpůrců EV a příznivců aut jezdících na mrtvé dinosaury.
Takže, jednou pro vždy, jsem to tady sepsal.
EV má výfuk v elektrárně
Ano, je to pravda. V jaderné, uhelné, plynové, vodní, větrné, solární a kdoví jaké ještě. Říká se tomu energetický mix a ten je v různých zemích různý.V ČR (2018) jsou obnovitelné zdroje 6.17 %, fosilní elektrárny 56.95 %, jaderné elektrárny 36.88 %
V Norsku (2017) jsou obnovitelné zdroje 99 %, fosilní elektrárny 0 %, jaderné elektrárny 0 % (ZDE)
Kompletní Národní energetický mix ČR v roce 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 a 2018 je ZDE.
Podle studie Transport and Environment z října 2017 (ZDE) má i v Polsku provoz EV poloviční emise CO2 oproti spalovacím vozům.
Shrnuto: Zatímco se smradem z výfuků se už nic moc podstatného udělat nedá, elektřinu postupně získáváme šetrnějším způsobem, my ze 43 %, Norové z 99 %.
Solární panely nevyrobí ani tolik energie...
...než kolik bylo spotřebováno na jejich výrobu.Vše ke své výrobě potřebuje nějakou energii. I solární panel. Podle linkovaných zdrojů vrátí solární panel energii potřebnou ke své výrobě za 1.5 až 4 roky (ČR), celosvětově za 0.8 až 2 roky.
Zdroje:
- Energy payback time (EPBT) and energy return on energy invested (EROI) of solar photovoltaic systems
- 9 největších lží a omylů české energetiky
- Fotovoltaika + Elektromobil: praktické zkušenosti a tipy (2019)
Shrnuto: Cajk!
V České republice nemáme tolik elektráren
Výpočty už provedl někdo fundovanější, proto jen stručně: Uvědomte si, že dobíjíte jen denní nájezd, což u 93 % řidičů v ČR dělá max. 45 km, tj. v případě Tesly S je to 9 kWh (18kWh/100km), Renault Twizi si vystačí s 2.7 kWh (6kWh/100km). No a teď se podívejte na štítek vysavače, elektrického sporáku, pračky atd. Spouštění nabíjení je obvykle navázáno na noční proud, takže dodavatelé elektřiny mohou navíc připojovat zátěž dle potřeby.Podrobně pojednáno ZDE.
Zdroje:
- I elektromobily „žerou” (2015)
- Kvůli elektromobilům se nová elektrárna stavět nemusí (2018)
- Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici (2018)
- Elektromobily: Kolik potřebují Temelínů (2016)
Shrnuto: Na EV je při katastrofickém scénáři elektřiny dost, v reálu ještě víc a přenosová soustava to zvládne levou zadní.
Česká republika na to nemá infrastrukturu, rozvodná síť to neunese
Kdyby se všechny auta v ČR v jeden okamžik vyměnili za EV, byl by problém. Ale obnova vozového parku probíhá pomalu a rozvodná síť se průběžně posiluje v rámci normální údržby.Co na to odborníci?
...nabíjení elektromobilů pomáhá vyrovnat zatížení elektrické sítě...
...ani při výrazném nárůstu počtu elektromobilů nebude pro jejich nabíjení nutné stavět nové kapacity...
Miloslav Fialka (manažer E.ON zodpovědný za elektromobilitu)
Naše výpočty říkají, že spotřeba zhruba v řádu stovek tisíc až jednoho miliónu aut se z hlediska spotřeby elektřiny v České republice projeví pouze v jednotkách procent. Samotná elektromobilita tedy nebude v budoucnosti klást nároky na výstavbu nových energetických kapacit.
Martin Schreier (mluvčí ČEZ)
Zdroje:
- Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici (2018)
- I kdyby si všichni nabíjeli přes noc elektromobily, síť to ustojí, říká ředitel z ČEZ (2023)
Shrnuto: Nedělejte si starosti.
Až všichni připojí elektromobily, nastane blackout!
Roční obměna vozového parku je 200 000 automobilů, takže cesta k 9 000 000 je dlouhá minimálně 45 let a pokud bychom během této doby nic nedělali, tak by k tomu došlo.
Na čem se tedy pracuje:
- Tarifní systém pro nabíjení
- Posílení distribuční sítě
Zdroje:
Akumulátory v EV po pár letech umřou
Ano, vše má svou životnost. Například Tesla má po ujetí 800 000 km kapacitu 80 % (2016) (ZDE)Podrobná data o opotřebení akumulátorů u vozů Tesla shromážděná dobrovolníky jsou ZDE (pro zobrazení musíte být přihlášeni ke svému Google účtu).
Oficiální statistika poklesu kapacity akumulátorů u vozů Tesla (2020) je ZDE
Evidentně si výrobci věří, usuzuji tak podle délky záruk na akumulátory:
- CitigoE iV (Škoda, 8 let nebo 160 000 km, ZDE)
- i3 (BMW, 8 let nebo 160 000 km, ZDE)
- ID.3 (VW, 8 let, ZDE)
- M3 (Tesla, 160 000 km, ZDE)
- ZOE (Renault, 8 let, ZDE
Zdroje:
- How Long Does a Tesla Battery Last? (Find My Electric2021)
- A look at Tesla battery degradation and replacement after 400,000 miles (Electrek, 2020)
- Tesla claims its battery packs lose only ~10% capacity after 200,000 miles (Electrek, 2021)
Shrnuto: Baterie v EV vám budou sloužit jako záložní zdroj ještě dlouho poté, co zbytek vozu bude hnít na vrakáči.
Malý dojezd na jedno nabití
Ano, pokud pomineme vozy Tesla (model S P100D má dojezd 613 km (ZDE)), mívají ostatní EV dojezd od 100 km výše. Když jsem ještě jezdíval s dieselovým VW Passatem, ujel jsem na jednu nádrž i 1100 km. Je to propastný rozdíl.Položme si však otázku: "Je dojezd na jedno nabití pro řidiče klíčový?"
72 % Američanů denně najede méně než 65 km a celých 95 % méně než 160 km, 97 % nabíjení probíhá doma nebo v práci (studie ZDE).
V ČR 93 % řidičů jezdí denně max. 45 km (zdroj jsem již nedohledal)
Zdroje:
Shrnuto: Pokud toho nalítáte denně opravdu hodně a nemáte na Teslu, budete muset jezdit stále fosilem. My ostatní si přes noc nabijeme a ráno vyrazíme s plnou.
Lithia je málo
V Li-x článcích je lithium jedním ze vzácných kovů. V akumulátorech Tesly je ho necelých 7kg, ve vašem notebooku asi 3g. Jinak Li-Ion články by se spíš měly jmenovat nikl-grafitové, lithia je tam jen 2 % (ZDE).Studie uvádějí, že minimálně do konce století máme vystaráno (ZDE), já doplním, že Japonci separují lithium z mořské vody. Pak tu máme ještě recyklaci a výzkum nových typů akumulátorů taky přináší nadějné výsledky (ZDE a ZDE)
Zdroje:
Shrnuto: Nedělejte si zbytečné starosti s akumulátory
Není dostatek akumulátorů
Ano, není. Tradiční výrobci osobních vozů zaspali a teď těžce dohánějí téměř desetiletý náskok Tesly, která ve spojení s Panasonicem provozuje Gigafactory (kapacita po celkovém dokončení v roce 2020 je 105GWh, ZDE) a v běhu jsou přípravy na stavbu dalších, v Evropě a Číně.Tradiční výrobci se chytili za nos a alespoň plánují fabriku s cílovou produkcí v roce 2028 34GWh (ZDE).
Shrnuto: Rozjíždí se to, ale Evropa má co dohánět.
EV fungují jen díky masivním dotacím do 'zelených' energií
Těžko říct. Celosvětově byly dotace za rok 2013 do obnovitelných zdrojů 120 miliard USD. Je ale třeba říct, že do fosilních zdrojů bylo ve stejném období nalito 550 miliard USD.
Zdroje:
- Dotace do fosilních paliv (IMF)
- Federal Government Still Spending Billions To Subsidize Fossil Fuels
- Levná ropa nahrává zelené energii, státy škrtají fosilní dotace
Shrnuto: "Kdyby mi záleželo na dotacích, vstoupil bych do ropného a plynárenského průmyslu" (E. Musk, ZDE)
Celý energetický cyklus je neefektivní, ztráty jsou obrovské
Zajímavé hodnoty
- Pístový motor: účinnost 30 %
- Elektromotor: účinnost: 90 %
- Účinnost nabíjení: 95 % (lithiové články)
- Ztráty v el. vedení v ČR: 4.8 % (EU 6.5 %, Afrika 40 %)
- Energetická hustota benzínu (cca): 32 MJ/l (46.4 MJ/kg; 8.89 kWh/l; 12,9 kWh/kg)
- Spotřeba Tesly S včetně všech ztrát (efektivita nabíjení, el. motor, vedení, samovybíjení, ...): 25.2kWh/100km. Vůz udává spotřebu 20.8kWh/100km, čímž jsme získali zajímavý koeficient pro zjištění skutečné, tj. nutně vyrobené el. energie: 1.21
- Spotřeba energie na rafinaci benzinu: 1.5kWh/1l benzínu (0.8-2.5 kWh dle kvality ropy)
- Na výrobu 1kWh je potřeba 1kg uhlí (a 240 litrů chladící vody)
Takže pokud vezmeme v úvahu výše uvedené hodnoty, tak jen z elektrické energie potřebné k výrobě 8 litrů benzínu ujede Tesla S téměř 50 km!
Zdroje:
- Jaká je reálná spotřeba elektromobilu? (2013)
- Jaká je reálná spotřeba elektromobilu? (2017)
- Náklady palivo x elektřina
- Benzín (wiki)
- Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
- Srovnání energetické ztráty elektromobilů a běžných aut (2018)
- The 6 kWh electricity to refine gasoline would drive an electric car the same distance as a gasser? (2019)
- Provoz elektrárny
Shrnuto: Pro srovnatelné vozy je EV 2x efektivnější. Tento závěr se opírá o velmi detailní zhodnocení v posledním z uváděných zdrojů (Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?)
Když se to celé sečte, je celý životní cyklus EV šíleně neekologický
Studie Transport&Environment, které se věnují dopadu životního cyklu EV na životní prostředí tvrdí pravý opak. Věnují se také problematice lithia, kobaltu a manganu používaných v současných bateriích.Zdroje:
- Elektromobil nebo spalovák? (video - hezky česky a srozumitelně, 2021)
- Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles
- Electric vehicle life cycle analysis and raw material availability (2017)
Shrnuto: Není to pravda
Nejlepší jsou auta na vodík
Určitě jsou nejlepší. Záleží ovšem na kritériu, podle kterého budeme posuzovat. V praktickém provozu se jeví problematická tyto záležitosti:- Aktuálně řídká síť čerpacích stanic (Kalifornie 33, Německo 10, ČR 1, rok 2018)
- Cena palivového článku (usilovně se pracuje na zlevnění)
- Vysoký tlak plynu v nádrži (300-600 barů, technické maximum 1000 barů) přináší bezpečnostní rizika a s tím spojená technická opatření (výměna nádrže co 4 roky atd.)
- Spotřeba energie na výrobu vodíku (při ekologické výrobě el. energie nás to nemusí moc zajímat, účinnost elektrolýzy je 80-90 %)
- Neekologická výroba vodíku (96 % vodíku se vyrábí z fosilních paliv, ale elektrolýza to může změnit)
- Spotřeba energie na stlačení vodíku (30 % energie uloženého paliva)
- Celková energetická bilance 'od zdroje po kola' je 22 % (zdroj)
- Aktuální cena za palivo na ujetí 1 km je 3.10,- (zdroj)
- Doma si určitě nenačerpáte
- Cena jedné čerpací stanice s infrastrukturou je 875 000 € (zdroj)
- Servis palivového článku (1 rok nebo 15 000 km), ionizační filtr, vzduchový filtr, chladící kapalinu (3 roky nebo 600 000 km) (zdroj)
- Šéf koncernu VW "považuje vodíkové autá za nezmysel..." (zdroj)
- Porovnání účinnosti pohonu palivovými články a akumulátory
Suma sumárum, nic moc. K dokreslení doporučuji shlédnou video Vodíkové SUV... (viz. níže)
Zdroje:
- Transport a skladování vodíku
- Jak se vyrábí palivo budoucnosti. Vodík pro auta i elektroniku
- Vodíkové auto Toyota Mirai projelo Británii
- Exploze vozu na CNG s plnicím tlakem jen 200 barů, kde nedošlo k zahoření
- V Nórsku zatvárajú 5 zo 7 vodíkových čerpacích staníc. Má vodík budúcnosť? (2018)
- Česko bude mít první pumpy na vodík, palivo ale nikdo nevyužívá (2018)
- Konec vodíkových aut? V Norsku vybuchla vodíková čerpací stanice (2019)
- Auta na vodík jsou ekonomický nesmysl; vývoj ukončuje už i Daimler (2020)
- Vodíkové SUV Hyundai Nexo – popis technologie a první svezení (2020)
- This Stunning Chart Shows Why Battery Electric Vehicles Win (2020)
- Why a hydrogen economy doesn't make sense (2006)
- Vodíková aféra v Německu (2024)
EV nevydrží vysoký nájezd kilometrů
Tady opravdu netuším, co vedlo diskutujícího k tomuto tvrzení. Už z principu jsou EV mechanicky jednodušší. No a nejspolehlivější součástka je ta, která tam vůbec není... Nicméně jako spoiler pro odkaz na Teslu model S, která najezdila už 900 000 km se to hodí.Zdroje:
Shrnuto: Není to pravda
EV je slepá ulička, protože se za 121 let nedokázalo prosadit
Tohle je poněkud podpásový argument, naprosto nerespektující stav techniky v uváděném období. No, hlavně jsem tento argument použil jako pěkný spoiler k ještě lepšímu článku, podrobně mapujícímu vývoj EV od prehistorické doby po dnešek.
Zdroje:
- Nešťastná historie bateriových elektroaut (Jiří Zima)
Každou chvíli shoří nějaké EV
Buďme přesní, skoro o každém shořelém EV se dozvíme, protože když hoří elektromobily, je to něco nového a pro neznalé čtenáře zajímavého. A novináři tak mají o čem psát. Data však ukazují, že v poměru k najeté vzdálenosti, hoří EV 11x méně než spalovací auta. Třeba v ČR v roce 2020 shořelo 2000 spalovacích aut a 0 EV...
Zdroje:
Shrnuto: Může se to stát, ale nedělejte si z toho těžkou hlavu
Závěr?
Pokud máš čtenáři pocit, že zde něco chybí, tak napiš, rád doplním. Uvítám, pokud tvé argumenty budou ozdrojované.
Odložím si
- Recyklace baterií (2018)
Dobrý článek
OdpovědětVymazatTy spotreby a dojezdy dle NEDC jsou usmevne, realna je pri delsich trasach zhruba polovina dojezdu, tedy pokud nejedete za kamionem a/nebo prvni usek po planovanem dobiti do 100 % a take nesmi byt extremni pocasi. Test Tesly S85, tempo 120km/h, 13 st. C, dle NEDC 510 - v testu namereno 258: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/tesla-s-im-nachtest-258-km-reichweite-bei-120-km-h-und-13-grad-8612751.html Navic pri bezne jizde nemuzete, s vyjimkou prvniho useku, pocitat s tim, ze vyrazite nabity na 100 % a take se stava, ze po dalnici chcete jet rychleji a nekdy byva i horsi pocasi.
OdpovědětVymazatArgument s dennim dojezdem neni dobry, nevim kolik aut vlastnite vy, ale vetsina lidi, ktere znam ma 1 univerzalni, ktere je odveze 20 km do prace i 1000 km na dovolenou nebo sluzebni cestu.
Na argument o nedostatku lithia jste dal zdroj, ale tam nejsem schopen vycist, s kolika elektromobily pocitaji. Pokud jste elektrooptimista, tak musite preci cekat behem par let obmenu vozoveho parku za elektromobily. Na 1 potrebujete cca 10 kg lithia, vami udavanych 7 plati pro starsi Teslu s mensi baterii a v odkazanem clanku odhaduji zasoby jen zhruba pro 3-4 miliardy elektromobilu. To je na 100 let pomerne malo, kdyz uvazime soucasnou rocni produkci kolem 90 milionu aut a rostouci trend. Samozrejme za predpokladu, ze lide nebudou chctit ustoupit od pohodlne a rychle dopravy.
Zivotnost akumulatoru v letech nemusi souviset s najezdem a bude se take dost lisit v zavislosti na rezimu pouziti, napriklad zda uzivatel dobiji vhodnym zpusobem a v jakych teplotach auto skladuje a provozuje.
Spotreba energie v rafinerii neni elektricka energie, z velke casti se jedna o energii tepelnou, kterou prevedete na elektrinu jen s pomerne malou ucinnosti. Navic si velkou cast energie, vcetne elektricke, vyrabeji rafinerie vlastnimi silami, takze byste pro ziskani teto energie musel rafinerii nahradit elektrarnou.
Prenosova sit a infrastruktura by snad mohla byt resitelna, i kdyz to samozrejme ma sva uskali, zejmena budovani rychlonabijecek s prikonem kolem 500 kW na 1 auto nebude pravdepodobne uplne bezproblemove.
Nicmene vsechno jsou to spis hodne teoreticke uvahy, pokud se tomu necha volny prubeh, tak nas nastup elektromobility ceka az za dlouhe desitky let a mezitim muze byt spousta veci uplne jinak. Pokud se na to bude tlacit formou zakazu nebo dani, tak nas spise nez nastup elektromobilu ceka nastup verejne dopravy, protoze elektromobily jsou mimo financni moznosti drtive vetsiny obyvatel sveta a to i kdybych predpokladal relativne bohaty region, jako je Evropa.
Můžete uvést nějaký zdroj? Já měl za to, že ta 1 kWh je jen na rafinaci a ostatní energie v tom nejsou. Jak by ste taky napočítal množství dodané ostatní energie?
VymazatVetsinou se pocita s nejakou udavanou ucinnosti a zastanci elektromobility si casto zjednodussi zivot vypoctem podobnym tomuto: 1 litr benzinu = 11 kWh, ucinnost rafinerie 85 % => 1.65 kWh/l => v rafinerii se spotrebuje 1,65 kWh elektricke energie na produkci 1 litru benzinu.
VymazatBohuzel jiz nedohledam zadnou podrobnou studii, kde by se podrobne zkoumalo s jakou energii a jakymi zdroji se v konkretnich rafineriich pracuje a jake jsou v tomto trendy.
Obecne se da neco malo odhadnout na zaklade produkce, ktera je pro jednotlive zeme dohledatelna a zprav o spotrebe energie v rafineriich, ktere jsou casto take dohledatelne.
Treba pro USA lze data o spotrebe dohledat zde: https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_capfuel_dcu_nus_a.htm
Data o vyrobe: https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_refp_dc_nus_mbbl_a.htm
Spotřeba energie je při rafinaci benzínu a nafty rozdělená do několika typů. Uváděné KWh jsou myšlené jako spotřeba elektrické energie. Jde hlavně o proces čištění, kdy se ropa zbavuje minerálních látek běje se to tak, že se ropa emulguje do vody, minerální látky se zachytí v ní a voda se pak oddělí v elektrostatickém poli. https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html Problém je v tom, že rafinerie nezveřejňují, pochopitelně, tato data. Musí se to spočítat z makro-ukazatelů a výpočet je pak zatížený nejrůznějšími chybami. Článek sám pak obsahuje i určitou kritiku, na mě působí trochu zmateným dojmem. Celá situace je komlikovanějsí o to, že rafinérie samy si elektrickou energii i vyrábějí, právě proto že mají vysokou spotřebu. Z tohot článku se dá vyčíst celková výroba (a spotřeba) v rafinériích. Zde https://www.quora.com/How-much-power-do-oil-refineries-consume
Vymazata zde:
https://energy.gov/sites/prod/files/2013/11/f4/energy_use_and_loss_and_emissions_petroleum.pdf
pokud vezmeme do úvahy přepočet Btu / Kwh, tak nám vyjde, že rafinérie vyrábějí v USA 11TWh ročně (str 69), na str 71 po odečtení exportu to vychází na 15TWh. Přičteme-li ztráty při výrobě el. energie, tak je to ale neuvěřitelných 148TWh (14%). Celková spotřeba je ale asi 1000 TWh.
Z tohoto dokumentu se dá zjistit celková výroba:
https://books.google.cz/books?hl=en&lr=&id=ocbLBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=US+refinery+production+benzene+and+oil+fuel&ots=AkgAhNTYXg&sig=SPPjECQaDr8raA_MldkxclxpDzk&redir_esc=y#v=onepage&q=US%20refinery%20production%20benzene%20and%20oil%20fuel&f=false
Tj. asi 1Tl/rok, tj. 11Wh/l, se ztrátami 150Wh/l. Celková spotřeba je v USA opravdu asi 1Kwh/l. Záleží hodně na kvalitě ropy.
Ta spotřeba v kWh na výrobu benzínu je špatně. Ve skutečnosti je to trochu méně. Uváděná spotřeba je totiž na rafinaci ropy jako celku, takže za tu 1,5 kWh nevznikne jen benzín, ale i všechny další složky jako nafta, mazut, asfalt a další uhlovodíky.
OdpovědětVymazatKuk
VymazatA kolik je potřeba energie na krakování a na výrobu jedovatejch aditiv bez kterejch se ten rafinovanej benzín nedá lejt do motoru? Výtěžek benzínu pouhým rafinováním nestačí zbytky je potřeba krakovat.
Na krakovani je treba energie. https://energy.gov/sites/prod/files/2013/11/f4/bandwidth.pdf
Vymazatpriblizne 183.000 btu/bbl (vcetne energie ziskane ze suroviny). Pokud bychom neuvazovali surovinu ale pouze elektrinu a palivo, tak krakovanim 1 barelu ziskame 23000 btu energie.
Zpracovanim 1 barelu ziskame priblizne 0,5 barelu benzinu: https://inside.mines.edu/~jjechura/Refining/07_Catalytic_Cracking.pdf
Pojdme mrknout na elektrinu, na zparovani 1 barelu potrebujeme 13000 btu(3,8 kWh), uvazujme, ze tim ziskame 0,5 bbl benzinu (cca 79 litru), na litr benzinu tedy v procesu krakovani spotrebujeme cca 50 Wh elektricke energie. Pro zjednoduseni jsem ostatni produkty zanedbal.
Celkove na krakovani spotrebujeme cca 700 Wh energie na l benzinu.
Ztraty v prenosu jsou zanedbany, ale ty byvaji radove 10 procent. Pro zdejsi pri o tom, zda je na vyrobu benzinu treba radove 1 kWh elektriny nebo je to radove mene to nema zasadni vliv.
Netusim, jaka je energeticka narocnost vyroby aditiv. Tu vam snad objasni nekdo jiny.
"Tradiční výrobci zaspali a teď těžce dohánějí ... Tesly, která ve spojení s Panasonicem" Ale Panasonic je preci jeden z tradicnich vyrobcu!
OdpovědětVymazatDalsi tradicni vyrobci jsou LG a Samsung, kteri zatim maji na konte vic elektromobilu nez Tesla s Panasonicem. :-D
Myslel jsem tradiční výrobce osobních vozů. Doplním do článku.
VymazatJeste bych upozornil na grafen ktery v budoucnu ma nahradit lithium. Dohledal jsem zdroj z: https://www.digitaltrends.com/mobile/dongxu-graphene-battery-pack-15-minutes-recharge-news/
OdpovědětVymazatJsi extrémní fanoušek elektroaut a Tesly zvlášť - tomu odpovídá tvůj článek.
OdpovědětVymazat"dotace do fosilních paliv" - si děláš prdel
Průměrný nájezd se skládá i z mnoha nulových dní a jednoho s 250 tam a 250 zpět nebo z jednoho 800-1000 tam. A držet si záložní benzínové auto ???
Neřešíš nabíjení nevlastníků garáže, neřešíš spotřební daně .............
Dotace do fosilních paliv jsou tak obrovské, že je raději přehlížíme, ale nakonec nás doženou.
VymazatPokud se průměrný nájezd skládá z mnoha nulových dní, je ze všech stran lepší použít půjčovnu nebo taxi.
Největší dotace vždy dostávala jaderná energetika. Bez nich by nikdy nevznikla.
VymazatVýborne spísané. Možno by som trochu rozpísal vodík, a to, že celková účinnosť vodíkového cyklu: Výroba-čistenie-stláčanie-transport-reakcia v palivovom článku-menič-kolesá, bude možno max. 25%
OdpovědětVymazatJak narazím na nějakou věrohodnou studii, tak to rád doplním. Nemáte nějaký tip?
VymazatTady je doplnění k té energetické bilanci:
OdpovědětVymazatPár dat na začátek:
1W=3600J, takže je zbytečné počítat v Joulech, jsou to pak jen větší čísla.
benzín = 8,89 kWh/l = 32.00 MJ/L
nafta =9,96 kwh/l = 35.86 MJ/L
podíl neobnovitelné energie dle CONCAWE (Asociace olejářských firem pro životní prostředí, zdraví a bezpečnost v těžebním průmyslu) od těžby po distirbuci:
benzín 0,14 -> výroba benzínu: 8,89*0,14= 1,2446kwh/l
(pozn: z toho je 33% těžba, 60% zpracování, zbytek je přeprava)
nafta 0,16 -> výroba nafty: 9,96*0,16= 1,5936 kwh/l
pro zajímavost bioethanol 0,49, bionafta z řepky 0,33
Kralupy a litvínov zajišťují cca 75% domácí spotřeby, zbytek jde z dovozu
Čísla výše ukazují celkovou energetickou náročnost, ta se často udává ve formě energetické návratnosti ERoEI (Energy Return on Energy Invested) ta se u benzinu pohybuje někde mezi 5 až 15 (dle kvality ropy a její dostupnsti), což znaméná že na jeho výrobu se spotřebuje 1/5 až 1/15 v něm ukryté energie.
Výpočet nahoře uvádí nejčastější hodnoty.
Vzhledem k tomu, že velká část této energie vzniká spalováním, nelze jí odečíst jako úbytek spotřebované el. energie ze sítě. Na 1l paliva se ze sítě spotřebuje cca 0,053kWh.
Když si pak vezmu že se u nás spořebuje 2 miliardy litrů benzínu a 5 miliard litrů nafty, tak to vychází následovně:
Energie na výrobu (včetně tepelné) u nás spotřebovaného paliva je:
2 000 000 000 * 1,2446= 2 489 200 000 kWh= 2,489 TWh
5 000 000 000 * 1,5936= 7 968 000 000 kWh= 7,968 TWh
Spotřeba elektrické energie na výrobu ze sítě bude následovná:
2 000 000 000 * 0,053= 106 000 000 kWh= 0,106 TWh
5 000 000 000 * 0,053= 265 000 000 kWh= 0,265 TWh
Elektrická energie na výrobu paliva pak bude:
0,106+0,265= 0,371 TWh
Energie potřebná na dopravu pak dělá cca 3% z energie na výrobu paliva, což bude:
0,03*(2,489+7,968)=0,314 TWh
Jelikož u nás vyrobíme jen 75% z toho co spotřebujeme, pak výroba paliv u nás spotřebuje ročně el. energie:
(0,106+0,265)*0,75=0,371 * 0,75= 0,278 TWh
Teď k té spotřebě navíc po přepřáhnutí na 100% elektrifikaci:
2 000 000 000 * 8,89 = 17 780 000 000= 17,78 TWh
5 000 000 000 * 9,96 = 49 800 000 000= 49,80 TWh
V trakci s proměnným zatížením a s převážnou dobou jen v částečném zatížení má benzínový motor účinnost tak 20-25%, diesel tak 25-30%. Použijeme vyšší hodnotu a to pak dělá:
0,25*17,78+0,30*49,80=4,45+14,94=19,39 TWh točivého výkonu na motoru
pokud výjdeme z účinnosti elektromotoru 90% a nabíjení (+nějaké ztráty v přenosové soustavě) 70%, budeme potřebovat:
19,39/(0,7*0,9)=30,78 TWh.
Po odečtení energie na výrobu a distibuci už nepotřebného paliva to bude:
30,78-0,314-0,278 = 30,185 TWh
V roce 2015 se v ČR vyrobily 83,89TWh (hrubá výroba). Čistá výroba byla 77,88TWh (minus energie na výrobu energie). Spotřeba byla 58,16TWh. Přebytek činil 19,72 TWh.
Tudíž nám chybí 30,185-19,72=10,467 TWh a to v případě, že bychom chtěli nahradit i nákladní dopravu.
Než dohledám zdroje k vašim informacím, ponechám to zatím jen v komentářích.
VymazatDěkuji
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazat
VymazatTo jsou zajímavé výpočty.
Ale bylo by dobré kdyby jste napsal i zdroje odkud máte ty hodnoty. Napište prosím odkud jste čerpal. Zajímá mne hlavně ta spotřeba elektřiny na litr benzínu, já si vždycky myslel, že 1,3 kWh je jen spotřeba samotné elektřiny ze sítě na rafinaci benzínu a že v tom není započítaná ta ostatní energie. Vy ale tvrdíte, že je to veškerá energie na výrobu benzínu plus dopravu těžbu? Odkud to máte?
Je podle mne potřeba dodat, že ta chybějící elektřina by byla potřeba kdyby nastala scifi situace a přes noc se vyměnili všechna auta ze spalováků na elektřinu. Ale výměna automobilů bude probíhat průběžně několik 10-tek let. Podle mne ani za 20-30 let tu nebude 100% elektro aut. Takže i když ta elektřina podle tohoto výpočtu schází, v realitě kdy výroba elektřiny sama o sobě se řídí zvyšující se spotřebou tak to nebude problém. Protože podíl elektromobilů na spotřebě elektřiny je v porovnání s ostatní spotřebou jednotky procent. Například zde o tom mluví:
https://www.novinky.cz/ekonomika/462515-cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici.html
Cituji: "„Naše výpočty říkají, že spotřeba zhruba v řádu stovek tisíc až jednoho miliónu aut se z hlediska spotřeby elektřiny v České republice projeví pouze v jednotkách procent. "
Tj v realitě, kdy by se za rok objevilo v ČR dejme tomu 50 tisíc elektromobilů to navýší spotřebu o zanedbatelnou hodnotu pod 1%. Tj. nic s čím by provozovatelé distribučních sítí nepočítali tak jako tak i kdyby žádné elektromobily nebyly.
Dále se tam mluví o tom, že elektromobily pomáhají vyrovnávat síť, protože většina se nabíjí v noci. tj. V době kdy je nadbytek elektřiny a elektrárny pak nemusí "vyhazovat" elektřinu, protože vypínat uhelné, nebo jaderné elektrárny se fakt nevyplatí. Takže se palivo spaluje a vyrobená elektřina se "vyhazuje".
Otázka: Je ve vaší hodnotě "Čistá výroba byla 77,88TWh" započtená i takto "vyhozená" elektřina, nebo je to jen ta spotřebovaná?
To že se elektromobily nabíjejí přes noc je fakt. Je to okolo 80-90% všech nabíjení. Jen cca 10-20% jde na vrub rychlonabíječkám a nabíjením přes den.
Například zde pro Nissan Leaf:
http://evobsession.com/ev-obsession-initiates-long-term-review-of-nissan-leaf-no-home-charging/
https://insideevs.com/most-electric-vehicle-owners-charge-at-home-in-other-news-the-sky-is-blue/
https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/EVProj/NissanLeafDrivingChargingSlides.pdf
Proto bych hodnotu z vašeho výpočtu ještě vydělil 80% a dostáváme pak 2,09 TWh, které by chyběli kdyby se přes noc vyměnili všechny auta na elektřinu.
Ale ještě bych asi řekl, že dnešní statistiky o tom, že se hlavně nabíjí doma platí hlavně pro lidi kteří mají dům, nebo garáž. V budoucnu se podle mne poměr upraví, protože přibudou lidi bez garáží, kteří bydlí v bytových domech a parkují na ulici. V ČR je to zhruba půl na půl lidí co bydlí v domech a v bytových domech. tj. Jestli dnes je 80-90% nabíjení doma, tak v budoucnu to může být třeba 60-70%. Ale zase v budoucnu bude třeba víc nabíječek i na ulicích na parkovištích takže i ti lidé v panelácích budou více nabíjet přes noc.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatdo sekce o tom, že to síť neunese bych přidal tyto zdroje:
https://www.novinky.cz/ekonomika/462515-cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici.html
https://autobible.euro.cz/rozhovor-kvuli-elektromobilum-se-nova-elektrarna-stavet-nemusi/
a možná bych u nevýhod vodíkového pohonu smazal málo plniček. Protože to je problém každé technologie, která je na začátku. Vždyť i těch pro elektroauta jich je málo. Ale s postupným navyšováním elektromobilů se zvyšuje i počet nabíječek. Tak stejně tak kdyby bylo víc vodíkových aut zvýšil by se počet plniček. Spíš je to o tom, že ty plničky jsou daleko daleko dražší na výrobu a stavbu než postavit "zásuvku" do elektrické sítě.
Dík, zdroje doplním. S tím 'vodíkem' to spíš rozvedu...
VymazatPriznam se, ze se mi nechce verit tomu, ze na vyrobu litru paliva spotrebuje rafinerie cca 1,5 kWh elektricke nergie.
OdpovědětVymazatZkusim se podivat na dohledatelna data o ceskych rafineriich.
Spotreba elektriny Ceska rafinerska 2007 - 295 GWh - celkove energie 3,8 TWh (13.556 TJ)
http://www.unipetrol.cz/en/csr/documents/unipetrol_eko_07_en.pdf
Jiny, novejsi, ale mene primy zdroj uvadi v tabulce zkoumajici dopady poplatku za OZE mezi lety 2010-2013 prumerne 306 GWh:
http://www.top-expo.cz/domain/top-expo/files/tee/tee-2012/prezentace/rafaj_jan.pdf
Dle zpravy o udrzitelnem rozvoji z roku 2011 byla celkova spotreba energie cca 4,9 TWh (422.032 toe):
http://www.unipetrolrpa.cz/CS/o-nas/Rafinerie/Documents/zprava_o_udrzitelnem_rozvoji_2011.pdf
V roce 2011 byla celkova vyroba benzinu 1.370 tisic tun (cca 1,9 mld litru) a nafty 3.067 (cca 3,7 mld litru):
https://www.czso.cz/csu/czso/ropa-ropne-produkty-a-zemni-plyn-prosinec-2011-4wfffpmo5l
Pokud odectu cca 1/10 produkce na Paramo, ktere neni soucasti Ceske rafinerske a primarne se zabyvalo produkci asfaltu, navic ma mensi kapacitu nez Ceska rafinerska (cca 1:8). Tak mi vyjde, ze Ceska rafinerska mohla v roce 2011 vyrobit priblizne 5.000.000.000 l benzinu a nafty, spotrebovala k tomu cca 300 GWh elektricke energie, tedy na vyrobu litru paliva to vychazi priblizne 60 Wh, je to samozrejme jen velmi hruby odhad, ziskany s mnoha zjednodusenimi, z nichz nektere mohou znamenat zvyseni tohoto cisla (pripadny spatny odhad podilu Parama nebo nepresnost prumerne spotreby pro dany rok), jine by vsak mohly znamenat dalsi snizeni, napriklad zanedbani ostatnich ropnych produktu (hmotnostne tvori nafta a benzin jen zhruba 60 % ropnych produktu).
Presto, ze pracuji s velmi hrubymi cisly a uznavam, ze mohou byt v mnoha ohledech nepresna, tak se domnivam, ze tvrzeni z clanku je nesmyslne, smysl by davalo, kdyby se nemluvilo o elektrine, ale o energii, tam vychazi pro ceske rafinerie pomerne odpovidajici udaj kolem 1 kWh.
Trosku elektrooptimistictejsi pohled by nam dalo napriklad nahlednuti do Vyrocnich zprav Slovnaftu:
https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/o_nas/pre_investorov/financne_spravy/vyrocne_spravy/2017/SLN_Vyrocna_Sprava_2017_SK_Web.pdf
ten vyprodukoval v roce 2017 cca 5.5 miliardy litru paliva a spotreboval k tomu cca 850 GWh elektricke energie. Tedy cca 150 Wh/l. Opet pri zanedbani ostatnich produktu a take toho, ze Slovnaft neni pouze rafinerie, takze se elektrina nevyuziva jen ke zpracovani ropy. Je to cislo "lepsi" ale opet radove nizsi nez udaj z clanku. Po zapocteni tepla je spotreba energie kolem 500 Wh, coz radove souhlasi s udaji v clanku. Myslim, ze udaj v clanku vznikl zanedbanim rozdilu mezi pojmy energie a elektricka energie.
Zajímavé výpočty a zamyšlení. Taky jsem kdysi zkoušel dohledat, někde nějaká čísla o spotřebě elektřiny na výrobu benzínu, ale nic jsem nenašel. Skoro bych se přikláněl k tomu, že to klidně může být hoax šířený podporovateli elektromobilů, protože nikdo vlastně neví odkud a jak tato informace vlastně vznikla? A rafinerské společnosti, to přiživují tím, že zrovna moc nejsou sdílný s informacemi o jejich spotřebě na výrobu jejich produktů.
VymazatNeví ještě někdo něco víc?
Detaily jsou ve zdrojích, např:
VymazatEmise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u-elektromobilu-tesla-horsi-nez-bmw/4645-2
Rafinace: 1,2 až 1,5 kWh, výroba 0,2 kWh
"...elektřina tvoří okolo 15 % z těchto energetických vstupů."
VymazatČili přesně jak předpokládal Anonym, došlo k záměně energie a elektrické energie.
Zajímal by mne zdroj odkud je ta informace, že elektřina tvoří jen 15%?
VymazatZatím jsem nikde nenarazil na žádný článek, nebo informaci o přesném postupu výroby, nebo poměru energií při výrobě benzínu. Kromě zmíněných na této stránce o tom, že je to cca 1,3-1,5 kWh elektřiny.
Jestli nějaký takový zdroj máte, tak se o něj podělte, jinak nemělo smysl sem psát.
Něco podobného jsem spočítal pro Ameriku. Máte to výše a řádově to sedne. Jsem rád, že to někdo potvrdil i z jiného zdroje.
VymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatvšechna data v článku jsou ozdrojovaná. Energie potřebná k rafinaci je ve zdroji "Náklady palivo x elektřina", který je teď nedostupný. Jakmile zjistím, kde se přesunul, případně dohledám jiný, dám to sem. Pokud si matně vzpomínám, byly tam i odkazy na PDF dokumenty společností jako Shell, Exxon a dalších.
Zacina se hodne omilat, ze baterie jsou svinstvo nejvetsi - ze to vyprodukuje daleko vice CO2 nez na vyrobu celeho diesel-auta. Jestli dobre pocitam, tak na vyrobu 1kWh kapacity baterie se vyprodukuje cca 350-650kg CO2. To je cca 3000km ve spalovaku na 1kWh kapacity jen v CO2. pri 5/100km to je 150l paliva na ktere se spotrebovalo cca 600kWh elektriny. Pri 0,6 - 1,2kg CO2/kWh to je 360-750kg CO2. At jde fosilni lobby do haje. https://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243+The+life+cycle+energy+consumption+and+CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf
OdpovědětVymazat13G: + dalsich 400kg CO2 po spaleni 150l nafty modernim dieslem a to jsou jen tabulkove hodnoty, realita bude mnohem horsi zejmena ve meste
OdpovědětVymazatVcera jsem byl v jedne diskuzi konfrontovan ohledne likvidace vyslouzilych FVE, ze to je svinstvo nejvetsi - kdo to tem lidem vstepuje tyto myty?
OdpovědětVymazathttp://www.prumyslovaekologie.cz/Dokument/103681/5-nejvetsich-omylu-kolem-recyklace-solarnich-panelu.aspx
Dnes jsem videl dokument ohledne likvidace JE (jaderky) - ze to je financne vpodstate neunosne..pri stavbe JE to ani nikoho nenapadlo delat studii kolik bude financne stat uskladneni odpadu a opatrne rozebrani cele JE.. bylo by fajn najit nejake pocteni..
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatPozor troll, nekrmyt!
OdpovědětVymazatMáte pravdu, k takovému blábolu se nezřeba vyjadřovat :)
VymazatČeská hnědouhelka má emise 1062g CO2/kWh. Zdroj zde:
OdpovědětVymazathttp://www.emise.cz/userdata/file/Emisn%C3%AD%20faktory%20-%20elekt%C5%99ina.pdf
Tesla S má průměrnou spotřebu 200Wh/km. Tomu odpovídající emise z uhelné elektrárny (která jediná zvýší v noci výrobu, aby se vaše Tesla nabila) tedy jsou 212g CO2 na kilometr. Ta Tesla má tedy dvojnásobné emise CO2 než nejnovější ekologický dieslový VW Passat, který je na hodnotě 100g CO2/km a spotřebě 5 litrů nafty na 100 km.
Jsi akorát dokázal jak jde udělat z prdu kuličku, aneb jak zmanipulovat cokoli k čemukoli.
Vymazat1) porovnáváš jablka s hruškami, výrobu elektřiny se spalováním nafty přímo v autě
2) aby to bylo jakš tak relevantní přidej k porovnání i výrobu nafty, když bereš výrobu elektřiny
3) hodnota 100g/km u to spalovacího Pasátu je jen vylhaný údaj automobilky v těch nejideálnějších podmínkách, někde v laboratoři a vůbec to nesouvisí s reálným provozem. Což dokazuje kauza dieselgate. Naproti tomu u elektromobilu uvádíš hodnotu z reálného provozu.
4) výroba elektřiny i v noci je mix, není to jen z uhlí. To má cca 50%, Jaderka pak má asi 30%, takže už jen z tohodle pro eauta se CO2 vyděl dvěma.
5) v noci je nižší spotřeba elektřiny než přes den, tj. spotřebiče v noci vyrovnávají spotřebu, tak aby se elektřina nemusela vyrábět jen tak pro nic zanic a pálit v odporech, nebo vyhazovat oknem, nebo prodávat do zahraničí (ČR je jeden z největších exportérů elektřiny!), protože se sice ty uhelky používají k regulaci, ale je to silně špatně a nedělá to dobře ani tomu spalování, ani se to nevyplácí ekonomicky a ani technicky to není ideální.
6) porovnáváš jen CO2, přidej i ostatní emise, hluk, vibrace, atd.
Suma sumárum, jen těch pár výše uvedených logických "maličkostí" ukazuje, že tvůj výpočet je jen snůžka nesmyslů a dokazuje jak se lidi snaží manipulovat s informacemi jen aby jim to vycházelo tak jak chtějí. A to je jen malý výčet faktů, určitě je tam spousta dalších věcí, co jsi nezapočítal.
7) existuje 10 studií, které říkají, že jsou spalováci "ekologičtější", a zrovna tak existuje 10 studií, které říkají, že jsou elektromobily ekologičtější. Jinými slovy, vypočítat to nejde už jen z principu. Každá stude vyjde přesně podle toho jak potřebuje zadavatel, nebo plátce té studie. Stačí přidat nějaký parametr, jiný ubrat a jiný zaokrouhlit. Nebo přidat přidat další úroveň zdrojů, nebo jít do minulosti až třeba k přesličkám, kdy se vytvářela ropa apod. Zkrátka udělat studii , která by obsahovala všechno nejde. Pokaždé to bude vycházet jinak, ale vždy přesně tak jak chce ten, co tu studii platí. přeci nebude dávat peníze za něco co mu bude škodit, že?
ad 1)2) To uhlí se do té elektrárny taky muselo nějak dostat. České uhelky spotřebují 1kg uhlí na 1kWh elektřiny. Pro těch 100 km jízdy Tesly S je tedy potřeba spálit 20 kg uhlí. A tohle uhlí taky někdo musel nakopat, dopravit do elektrárny a popel zase uložit.
Vymazatad 3) Právě kvůli dieselgate je těch 100g/km dost reálných, protože to dost přesně odpovídá těm 5 litrům, tedy 4,2 kg nafty. A taky je to reálné to pochopit, když vedle sebe vidíte hořet 4,2 kg nafty a 20 kg uhlí. Ona ani ta hodnota 200Wh/km třeba pro Teslu X neplatí když najede na dálnici, hned se dostane na 240Wh/km. Mimochodem, tento člověk taky uvádí dlouhodbou průměrnou spotřebu 240Wh/km, zase u Tesly S: http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-mesici-provozu
A to už odpovídá emisím 255g CO2/km v českých reáliích.
ad 4)5) Jaderky jedou jak ve dne tak v noci na svůj maximální výkon. Žádná jaderka svůj výkon nestahuje. Nemá proč. Stejně její výkon nestačí na veškerou spotřebu, jak ve dne, tak v noci. U nás je v noci v zimě pokles spotřeby jen o 13 procent, na jaře a na podzim o 17 procent a v létě je o 20 procent. Proto musí i v noci jet uhelky. A když ty vyhodíš do šrotu benzíňáka a koupíš Teslu a začneš v noci nabíjet, tak právě o celou spotřebu té nové Tesly se zvedné výroba. Ale ani o kousek v jaderkách nebo OZE, ty jedou už dávno pořád svůj max. Celé to delta spotřeby pokryje nějaká uhelka rozjetá na vyšší výkon (uhelky jedou v ČR jen na 30 procent své instalované kapacity). Bohužel třetinu energie vyrobené v uhelkách exportujeme (nějakých 14 TWh ročně). To je samozřejmě první věc, která by se měla stopnout.
ad 6)další emise uhelek jsou oxidy síry a zbytková radioaktivita z rudy, která se v popílku dostává do ovzduší. A nemluvě o dalších negativech, jako je prolamování limitů těžby a ničení krajiny v obrovských plochách.
ad 7) Je zvláštní, že zrovna ta studie v článku (Transport & environment) uvádí tak nízké emise CO2 u Polských elektráren. A navíc používá podivné hodnoty spotřeby elektroaut, protože i při těch podivných polských emisích 650g CO2/kWh vychází emise té Tesly S (200Wh/km) celých 130g CO2/km, tedy víc než mají vedle pro diesel.
ad 1,2) super, když nevychází jedna úrověň tak si přidá další. Takže když elektru nevychází lokální emise tak se přidá úroveň s výrobou paliva, když nevychází ani výroba paliva, přidá se další úroveň tj. dopravu spotřebu uhlí pro výrobu elektřiny a nebo přidá prostě další věci tak aby mu to vyšlo.
VymazatJá bych se nedržel tak při zemi, přidal bych výrobu distribuci uhlí pro výrobu elektřiny pro výrobu těch dopravních prostředků, které vozí to uhlí do elektrárny. Přidal bych výrobu těch vozidel, uhlí, ropu, pro jejich výrobu a výrobu nafty spotřebované těmi vozidly, výrobu elektřiny na výrobu nafty pro tyto vozidla, a ještě na výrobu benzínu, nafty, na dolování uhlí, na těžbu ropy a co i výroba trubek pro ropovod, nebo odstraňování škod, při výbuchy ropných plošin, nebo havárií tankerů, a co teprve samotná výroba tankerů!
Takto bychom mohli pokračovat až k přesličkám do doby dinosaurů. Každý si tam přidá to aby mu to vycházelo jak potřebuje.
jinak ad 1,2) jsi odpověděl na úplně něco jiného. Pěkně jsi to spočítal pro uhlí a elektřinu a teď to samé prosím pro BENZÍN a NAFTU. Tj napiš i výrobu, dopravu a skladování pro NAFTU a BENZÍN. Tu naftu, ropu, musel taky někdo vytěžit, dopravit. Z té ropy rafinerie museli vyrobit naftu a benzín, kolik asi mají spotřebu elektřiny ty rafinérie? Když počítaš spotřebu uhlí elektráren, tak by jsi měl stejným metrem spočítat i spotřebu uhlí pro výrobu té "zlé" elektřiny které spotřebují rafinérie.
A když jsme u těch škod, napiš kam mizí všechen ten vyjetý olej ze spalovacích aut? to by mne osobně hodně zajímalo, protože jsem nic moc relevantního okolo toh nenašel. Jen dofám, že se to neleje jen tak do řeky.
ad 3) právě diselgate ukázala, že ty hodnoty automobilek jsou vylhaný a realita bude úplně jiná a rozhodně větší, protože to měří za ideálních podmínek, ve kterých ty auta nejezdí. Nižší být rozhodně nemůže už jen z principu.
ad 4,5) Jak jsi napsal, v noci se znižuje spotřeba a právě tohle snižování ti pomůžou vyrouvnávat i elektromobily, respektive jakékoli zařízení puštěné v noci. Například se takto pouští bojlery, které mají podobně velký odběr. Právě z toho důvodu, že tím pomáhají stabilizovat síť. Proto máš na boljer levnější elektřinu aby tě na to nalákali a aby jsi to poštěl přesně kdy oni potřebují, tj. většinou v noci! Protože Uhelné elektrárny není dobré snižovat jim výkon, ideální je aby jeli stabilně, proto se pokud to jde jim snižuje výkon jen když je to nutné. Jaderky jsou z tohodle pohledu ještě horší, ty nechávají až na konec, ty nejdou regulovat skoro vůbec, resp. jdou, ale silně se to nevyplatí.
VymazatTvrzení, že v noci se nabíjí tesla jen a pouze na uhelky je přesně to o čem jsem psal, manipulace jak hrom.
Napiš mi jak poznáš odkud ti ten konkrétní elektron elektřiny pochází, jestli z uhelné, nebo jaderné, nebo plynové elektrárny? to znamená, že ať se snažíš jak chceš dokázat, že je to z uhlí, není to pravda. Stale to bude mix uhlí 50%, JE 30%, plyn, voda a ostatní. Tj. i v noci se stále bude Eletromobil nabíjet jen zhruba z poloviny z uhlí. Tvrzení, že ne je holý nesmysl.
A ještě jedna věc. Tvrdíš, že o to co se nespotřebuje benzín, nafta se zvýší spotřeba elektřiny v noci. to je přeci také nesmysl. Ano samozřejmě o něco to bude, ale nikdy ne 100%. Současné elektromobily se nabíjí v noci z domácí zasuvky cca v 80%, zbytek je na rychlonabíječkách. Ale to se bavíme o "kusech" elektromobilů, které jsou u nás. Těch "pár" kousků, cca pár tisíc nezvedne odběr v noci ani o píď. Nárůst elektřiny kůvli elektromobilům můžeš očekávat za hodně let, v řádu 10-tek let než se počet elektromobilů projeví ve spotřebě. ČEZ, EON tvrdí, a ono to vědí samo nejlíp, že navýšení elektromobilů na miliony, navýší spotřebu jen asi o 3-5 procent. To se bavíme o 10-20 letech. Možná víc. Za tu dobu se energetika promění k nepoznání.
ad 6) to je ok, s tím jsem za jedno, teď přidej ještě to co jsem psal, na co záměrně neodpovídáš, tj. ty emise pro naftu, benzín, hluk a vibrace, a jiné, emise, co elektrárny nemají. Ty jedy co vypouští spalovací motory přímo do plic kolemjdoucích lidí.
ad 7) vždyť jo, je 10 studií, které vycházejí tak a 10 přesně naopak a pak samozřejmě můžeš najít dalších 10 studií, které bude někde uprostřed, nebo jedno tak a jedno jinak. Vždyť je to směšný, jak se snaží ty studie něco dokazovat a pak si člověk přečte podmínky jak to počítali a nestačí se smát.
ad 4,5) To noční snižovaní probíhá právě v těch nechtěných uhelkách. To jsou ty flexibilní zdroje v české síti, které reagují na snížení nebo zvýšení poptávky. A reagovat umí velice rychle. Do hodiny jsou schopny navýšit výrobu o polovinu a do dvou hodin na dvojnásobek. Pokud té elektřiny je potřeba míň, okamžitě snižují výkon. Česká regulace je v uhelkách. Atomky jedou stále max, to samé OZE, plynovek je moc málo. Proto když ty sám budeš stát před volbou, že druhý den pojedeš benzíňákem a nebo naopak nabiješ Teslu, a pokud se všichni ostatní budou v obou případech chovat stejně, tak na českou energetická síť budou mít obě ty situace jen takový efekt, že v případě nabíjení bude muset vyrobit víc el. energie a tím konkrétním, kdo tu energii dodá bude nějaká víc rozjetá uhelka. Aktuální produkci (aktualizace je asi po hodině) jednotlivých zdrojů elektrické energie můžeš sledovat na skvělém webu electricitymap.org
VymazatKlikni na Česko a hned vidíš, že atomky teď jedou na 84 procent svého instalovaného výkonu. Ale není to proto, že by ten výkon nějak regulovaly. Je to jen proto, že se právě v těchto dnech vyměňuje palivo v jednom reaktoru v Dukovanech a ten proto stojí. Všechny ostatní jedou na max. Když se podíváš v noci, tak uvidíš, že výkon uhelek se nějak změnil, ale výkon jaderek bude pořád na těch 84 procentech. Prostě ve dne v noci. Na rostoucí spotřebu kvůli nabíjení nových elektroaut budou v nejbližších 15 letech reagovat jen ty uhelky. A samozřejmě i obráceně, pokud se lidi těch elektroaut budou zbavovat, budou ten výkon zase snižovat jen ty (nechtěné) uhelky. Atomky ani OZE dolů s výkonem nepůjdou. Proto tvrdím, že na delta emisí z uhelných elektráren má stoprocentní vliv delta spotřeby (nebo nespotřeby) právě těch (postradatelných) elektroaut. Té nové spotřebě v nabíječkách přesně odpovídá ta výroba navíc v uhelkách a ničem jiném.
electricitymap je pěkná - teď o víkendu mi ukazuje, že nadpoloviční výroba energie v Česku jde z nespalovaných věcí, a to jaderky běží jen na 84 %.
VymazatNavíc můj dodavatel elektřiny mi v ročním vyúčtování poslal energetický mix a mám pocit, že více než 2/3 jsem měl z nespalovaných věcí.
K těm tezím o tom, jak jsou elektromobily neekologické, nebo že moderní spalovací motory už téměř žádné emise neprodukují: když budu mít dvě garáže, v jedné nastartovaný elektromotor a v druhé nastartovaný spalovací motor, který zastánce fosilních paliv se nechá zavřít do garáže s výfukem? Pokrytci... Právě o toto jde při náhradě spalovacích aut normálními - aby bylo možné ve městech zase dýchat.
A poslední věc: než elektromobily začnou převažovat nad spalovacími auty, budeme mít funkční jadernou fúzi. V tu chvíli bude jakékoliv spalování čehokoliv tak pravěké a ostudné, že bude jen dobře, když už bude aspoň část vozidel jezdit na čistou elektřinu.
Myslím si, že bojovat proti elektromotorům, které jsou po všech stránkách lepší než ostatní druhy pohonu, může jen někdo vybaven špatnými informacemi - buďto tzv. užitečný idiot (drtivá většina lidí v diskusích pod články v médiích), nebo někdo, kdo je finančně zainteresován na obchodu s palivy a "biopalivy".
To: Unknown11. června 2019 15:25
Vymazatargument o tom, že se elektromobil nabíjí jen z uhelek je jen vykonstruovaný nesmysl, jen aby jsi si to nějak zdůvodnil. Je to sice krásně napsané, ale je to celé nesmysl. Cokoli co se v noci nabíjí jde z MIXu, tj. 50% uhlí. Nikdy nemůžeš vyfiltrovat pouze uhelnou elektřinu aby ti šla do baráku! Takže i když se v noci zvýší spotřeba v uhlí, nikdy se elektromobil nenabije pouze z uhlí. To je prostě jen tvoje naivní představa. Ale rozpustí se to ve všech spotřebičích.
Za druhé v noci se nabíjí jen asi 70-90% elektromobillů. Přičemž tento poměr do budoucna bude spíše klesat, jak bude přibývat elektromobilů ve městě, kde lide více nabíjejí přes den.
Už jsem to psal, ale znovu, uhelné elektrárny je nesmysl regulovat, nejsou na to dělané a nikdy na to nebyly určené. To že to tak děláme je jen naše chyba, která jen potvrzuje, že je potřeba změna.
A z té regulace se mám jako posadit na zadnici? to jako vážně? Za hodinu umí zvednou výkon o polovinu? To je teda něco. To je spíš z noze cnost. Regulace v řádu sekund v Austrálii s novými bateriemi. Tomu já říkám regulace a Austrálie ti může vyprávět jak ji to pomáhá. Regulaci umí dopře přečerpávačky a baterie. Nic jiného nemá smysl stavět za účelem regulace.
Ale i kdyby se elektromobil nabíjel přes noc pouze z elektřiny z uhlí, stále je to 1000x lepší než spalovací auto.
Zapomínáš ještě na jednu věc. Zákon zachování energie. Když tu energii vloženou do elektromobilu někde vyrobíš, jinou energii jsi musel zákonitě ušetřit protože jsi ji nepoužil do spalováku.
A z toho vychází ještě další argument pro elektro. Je to o 1000x procent efektivnější než spalování čehokoli. Spalovák je silně neefektivní pro účel, který se používá v autech. Pro pohyb. Spalovák je efektivní pro výrobu tepla, ale pro pohyb je to to nejhorší. Elektřina je naopak pro pohyb nejefektivnější a proto se na ní přechází, kde to jen jde. A když konečně tu máme i baterie, které jsou použitelné v autech, kde je to snad poslední místo, kde ještě oxiduje spalovací motor, tak se proti tomu staví tolik lidí? To je prostě naprosto nelogický chování. Připadá mi to jako kdyby si ti lidi podřezávali větev na které stojí i když můžou přeskočit na novou vedlejší, která je 1000x silnější. Stejně zůstávají na té své konzervě přilepení jako moucha k mucholapce. Naprosto nepochopitelné a nelogické.
Elektřina je zatím nejlepší forma energie, kterou lidstvo má. Nic lepšího zatím nezná. Ropa byl ajen přechodové období ale zaplať panbu to období pomalu mizí a čím dřív to lidi pochopí tím se nám bude lépe dýchat.
Stále čekám na odpověď i na to čemu se záměřně vyhýbáš. Na emise pro naftu, benzín, hluk a vibrace, a jiné, emise, co elektrárny nemají. Ty jedy co vypouští spalovací motory přímo do plic kolemjdoucích lidí.
Dále výrobu nafty/benzínu, dopravu ropy (když používáš i dopravu uhlí do elektrárny), ropovody, elektřinu pro čerpání té ropy v ropovodech, spalovací auta co rozváží benzín do čerpacích stanic, ropné havárie, výbuch ropné plošiny v zálivu, atd, atd.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatKrásný článek (blog). Autorovi moc děkuji.
OdpovědětVymazatJeště bych snad někam doplnil, i kdy to není nutné - ale občas se setkávám s argumentací jak jsou vlastně EV při sečtení uhlíkové stopy jejich výroby neekologická (respektive o nic ekologičtěšjí než motory s vnitřním spalováním) + ono klišé o výfuku v komínu elektrárny.
I kdyby to nakrásně v tuto chvíli skutečně vycházelo nastejno - tak ne rozdíl od spalováků které mají za sebou více než století vývoje a limitně se blíží své maximální ekologičnosti, tak EV je naopak na začátku tohoto trendu. Ano energetický mix ČR (a potažmo EU) v roce 2018 - 2019 je tristní a tudíž i zdroje elektřiny k dobíjení EV jsou tritní, ale do budoucna je zde obrovský potenciál onen energetický mix posouvat k nefosilním zdrojům, a tím razantně měnit uhlíkovou stopu EV.
Kerosin
Jeto uvedeno v odstavci KDYŽ SE TO CELÉ SEČTE, JE CELÝ ŽIVOTNÍ CYKLUS EV ŠÍLENĚ NEEKOLOGICKÝ. Ale máte pravdu, nějaký stručný výcuc z uvedených zdrojů bych tam mohl doplnit.
VymazatTento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatJen pro info. Přebytky elektriny, které občas prodávají i za záporné ceny, už nejsou v noci, ale přes den. Diky FVE a VTE zejména v DE....
OdpovědětVymazatDovolím si upozorniť že priemerný vek automobilov udáva kúpischopnosť obyvateľstva takže dojazd bude podľa veku automobilov to už ani nemajú v tabuľke slovensko priemerný vek 13,4 rokov a česko 14,5 rokov ak si niekto myslí že my na tom budeme s elektromobilmi lepšie tak je na omyle auto sa pre nás stane luxusný tovar
OdpovědětVymazatzdroj asi som zabudol takže:https://www.topspeed.sk/priemerny-vek-vozidiel-v-europe-velke-porovnanie/15163
VymazatJsem moc rád, že se problematikou EV někdo takto zabývá. Mrzí mě že média a často i odborníci zapominaji na základni fakta. Energetická náročnost je v průmyslu přímo úměrná ceně výrobku. Elektromobil je teď téměř 3x náročnější na spotřebu energie. Při zahrnutí nákladů na palivo za dobu života spotřebuje 2x tolik energie než auto na fosilní paliva. Jeho obrovskou vyhodou jsou minimální emise v místě provozu. Je vhodný do velkych měst. Tam je ale mnohem lepší MHD, kola a nohy. Ať si cestu najde... Ale prosím bez nesmyslných dotaci. Už teď jej ostatní motoristi dotují. Elektromobil totiž neplatí spotřební dan z paliva. Neprispiva tedy na silnice.
OdpovědětVymazatMrzí mě, že i přes to, že jsem si dal tu práci a ve článku všechna tvrzení podložil solidními zdroji, tak bludy typu "spotřebuje 2x tolik energie než auto na fosilní paliva" mele někdo stále dokola, aniž by si dal tu práci a článek si pročetl.
VymazatPokud jste nalezl nějakou nesrovnalost, uveďte prosím relevantní zdroj, abych informace v článku mohl uvést na pravou míru.
Jo, a taky bývá slušnost se podepsat.
Bohužel se do nadpisu nepromítl účet google, který mi stránka zprávy zobrazuje. Následně jsem se podepsal emailem, ele ten příspěvek zmizel. Jmenuji se Petr Žoha, zoha_volny.cz
OdpovědětVymazatÚvodní článek jsem si přečetl a s fakty se ztotožňuji. Bohužel tam není zohledněno to podstatné a to je právě cena elektromobilu. Jak jsem již uvedl cena průmyslového výrobku je přímo úměrná spotřebě energie na jeho výrobu.
Porovnejme tedy tyto základní údaje pro výpočet ceny enrgie na provoz auta na ujetí 200.000 km (vč. DPH):
Cena vozu / cena paliva za 200tis.km / cena energie na jejich ujetí
Fosil 350.000 150.000 (bez spotřební daně) 500.000 Kč
EV 900.000 150.000 (EV sp.dan neplatí) 1000.000 Kč
Provoz elektromobilu je nyní 2x energeticky náročnější než provoz auta na fosilní paliva.
Netvrvrdím, že EV jsou špatné, jen si musí najít své místo a to bez dotací. Už to, že nemusí v platit spotřební daň k ceně elektřiny za provoz je obrovsky zvýhodňuje oproti benzínovým a naftovým autům.
Petr Žoha
Mne stal ojety EV o 150k vic nez obdobny spalovak(eGolf),rocne se vejdu do 10k na 35tkm+neplatim modre zony.Chtel jsem podrobne rozepsat ze Vam ty pocty trochu nesedi,ale je to ztrata casu.Kolik energie spotrebuje lecba dychacich obtizi/karcinomu? :-) Staci si uvedomit ze dychame primo vyfuk auta pred nami a neni toho usetrena ani samotna posadka spalovaku. https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
OdpovědětVymazatK těm cenám. Sami víte, jaká je spotřební daň na fosilní paliva. V současné době počítáte s nulovou daní u EV. Ale jak budou EV postupně nahrazovat vozidla se spalovacími motory, nastanou výpadky v daních. A už tu bude rušení vyjímek, nové daně. A ceny provozu EV budou někde jinde.Konkrétní příklad je u CNG. A ostatně u LPG také, na vyjímky nedosáhnou, argument zněl "je jich moc v provozu, byly by velké výpadky příjmů". Vím, že jste vycházel za současného stavu, ale v budoucnosti budou ceny jinde.
OdpovědětVymazathttp://www.hybrid.cz/prechod-na-elektromobilitu-dane-zisky-nebo-ztraty
VymazatNechavate se velmi unaset svymi jednoznacnymi postoji. Pokud by se elektromobil nabijel jen uhelkama, je to hovadina, ktera nema smysl prakticky nikdy (pokud mame k dispozici ropu).
OdpovědětVymazatCo vsak smysl jednoznacne ma je pouzivat (a tim padem i porizovat) elektromobil do mestskeho provozu a to hlavne z toho duvodu, ze spalovaky tam fyzicky trpi, jsou extremne neefektivni a porad vypousteji (obzvlaste diesely za studena) nejake skodliviny. Naopak EV tam muze vesele rekuperovat a jeho spotreba nema spodni mez (da se snizovat takrka az k nule, pokud se budu pohybovat velmi pomalu, coz ve meste neni az tak nerealne :-( )
Naopak na dalnici je EV velmi neprakticky, rekuperace zadna a spalovak tam pri vhodnem prevodu bezi optimalne (a dnes uz se nejlepsi civilni motory dostavaji na 40% ucinnosti ,takze temer tolik co ona uhelna elektrarna).
Misto nesmyslnych zaujatych hadek a jejich vysledku, ze si Norove na sve dalkove presuny kupuji EV a Prazaci na sve poskakovani po ucpane Spojce diesely, byste se meli zamerit na skutecne uzitecne rady pro motoristy v jejich realne situaci a tou dnes je:
centrum mesta - EV s realtivne malou baterii*
svatecni jezdci kdekoliv - maly benzinovy motor
polykaci dalnicnich kilometru - turbodiesely
*do budoucna doufam bychom se mohli dockat modularnich reseni a pujcoven pridavnych baterii, ktere bychom si do EV mohli pribalit a na stanici nechat instantne vymenit v pripade jizdy na dovolenou
Tenhle argument, že se EV hodí do města a spalovák na dálnice prostě neberu. Je podle mne jen vykonstruovaný a není podložený žádnými fakty. Je sice pravda, že je spalovák ve městě hroší, protože se ve měste více startuje a brzdí, ale že by to bylo nějak zásadní pro jeho celkový provoz to ne.
VymazatEV je dnes vhodné prakticky všude. Je jedno jestli město, nebo dálnice, nebo náklaďák. Elektrický pohon je lepší ne jen s pohledu účinnosti, ale i z dalších věcí, jako je malí vibrace, malá hlučnost. V součtu toho všeho je elektrický pohon vždy lepší, než spalování jakéhokoli paliva.
Elektřina je zatím to nejlepší co člověk vynalezl a dopravní automobily jsou poslední, kde se ještě používá něco jiného.
Naštěstí díky pokroku mobilních telefonů, tabletů a notebooků se našli baterie které jsou vhodné i do aut.
A to co píšete, že na EV jen do města a na dálkové cesty diesly platilo možná před 5-10 lety.
Dnes už máme eauta s bateriemi okapacitách 50-100 kWh, s dojezdy i na dálkové trasy a se sítí rychlonabíjecích stanic s velkým výkonem.
Nicméně stále jsou elektromobily na začátku, protože se stále vyrábějí v malých seriích, proto jsou tak drahé. A vybudování velkoseriových linek nějakou dobu trvá. Za cca 2-5 let tu už budou ev za skoro tu samou cenu jako dnešní spalováci, protože teprve teď začali ty staré automobilky dohánět vlak a stavět výrobní linky na výrobu elektromobilů.
Zatímco Tesla jim ujíždí a prodává ev už dávno sériově.
Stačí se podívat na porodeje Tesly, která kde se vzala tu se vzala před cca 10 lety se objevila a dnes prodává každý měsíc 10-ti tisíce aut! Za rok 2019 to bylo kolem 0,5 milionu! Na tak malou a mladou automobilku je to obrovský skok a každým dnem výrobu zvyšuje a staví nové továrny. Jen v Číně za pouhý 1 rok postavila továrnu, která právě začala vyrábět a plánuje výrobu minimálně 300 tisíc aut ročně.
Další továrna bude u Berlína. Až se postaví bude Tesla vyrábět milion aut ročně a to už jaksi nebude zas až tak malá automobilka.
Jenže ty staré velké automobilky nejsou schopny tak rychle reagovat a stavět výrobní linky i když prostředky na to mají.
Proto jsou ev od nich drahé. A navíc je nikdo nechce, protože nemají tak dobrou síť nabíjecích stanic co má Tesla.
Takže MErcedes EQC, který je sice kvalitně vyrobený, ale nemá Tesláckou síť nabíječek, má malý výkon nabíjení (DC 110kW, AC 7kW), tak ho nikdo ani v německu nechce! Proč by taky si ho někdo kupoval když za stejné peníze může mít Teslu sice s mezerou mezi dveřmi, ale s nabíjecím výkonem 250kW, se super sítí nabíjecích stanic, která je na rozdíl těch ostatních inteligentní, je jich hodně, nemusí mít milion karet aby projel Evropu, doma auto nabíje s 11-22 kW, ne ubohých 7kW jako Mercedes.
Infotaiment je na úrovni 21. století, ne to co je v Mercedesu, což je 10 let starý, nic to neumí, je to pomalý atd.
Ale to, co rikate jsou subjektivni veci. Mnoho lidi by zrovna tak mohlo rict, ze je jim infotainment (ja bych treba uplne nejradsi v aute nemel ani radio a klidne mel jen analogove ukazatele) uplne ukradeny a chteji jizdni vlastnosti, poradny zvuk (ten se dnes casto i umele generuje, aby to znelo jako za starych casu), citit vuni benzinu ...
VymazatKdyz k tomu budete pristupovat takto zaujate, tak tim lidem, kteri se potrebuji rozhodnout po eko strance moc nepomuzete a naopak pritahnete pozornost tech, co jsou zaujati opacne.
EV jsou dnes objektivne docela draha a kriveni trhu dotacemi neuznavam (kdyby byla uhlikova dan na suroviny, bylo by to neco jineho a skutecne by to melo nejakou vypovidajici hodnotu, pak by si kazdy mohl spocitat, co se mu vyplati). Presto je ani neodsuzuji, EV jsou jednoznacne budoucnosti (nenajde-li se neco jeste lepsiho) a jejich vyznam bude rust, ale je nesmysl to chtit po vsech hned, to by ani nic dobreho neprineslo.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatTím mnoho asi myslíte sebe :-). Pak asi ještě jednoho, co by chtěl mít analogové budíky a nechtěl rádio. Pak znám ještě jednoho co má rád vůni benzínu.
VymazatPak ale podle mne prakticky všichni ostatní chtějí výborné jízdní vlastnosti, bez hluku a jedů z výfuku.
Nikoho nepřesvědčuji, jen se stále snažím vyvracet mýty, pomluvy až lži o elektromobilech.
Dotace v ČR prakticky nejsou, ty co tu máme jsou vypsány tak blbě, že se je nikdo ani nesnaží využít, nebo nejdou, např. pro Prahu nejsou, kde by je nejvíc využili protože tam mají jedinou dobrou výhodu ev a to je parkování. Jinak u nás dotace na ev nejsou a přesto se prodávají velmi dobře.
Stačí je vyrobit ve velké serii za rozumnou cenu a jdou na dračku. Jako elektrická Škoda Citigo za 430 tis. Po nich se jen zaprášilo. Tak je hned zdražili na 480 tis.
Mimochodem je to krásný příklad jak jde technologie kupředu a jak se baterie zvětšují. Před 5 lety bylo VW eUP s baterií 18 kWh (dojezd po dálnici 90, město 130 km), dnes po cca 5 letech má to samé auto se stejným prostorem pro baterii velikost 36kWh (dojezd po dálnici 180, město 250km)! To už je pro miniauto do města habakuk dojezdu. Tj. za dalších 5 let předpokládám opět nárůst baterie, tím pádem dojezd eve bude zase o hodný kus dál. Jde to pomalu, není to revoluce, je to postupná evoluce.
Mě by stačil i předchozí verze s dojezdem 90 po dálnici, ale hustší sítí rychlonabíjecích stanic. Pak se s tím dá jezdit i do 150 km kolem města. Vlastní zkušenost. Mít to auto s dojezdem 200 km to je úplná pohádka. Naprosto dostačující i na jízdy po dálnici po polovině republiky.
Větší auta mjí 3x větší baterii, také větší dojezd už dnes. Čeká se jen na velkosériovou výrobu aby slezla cena. Už nic o nic jiného nejde. To bohužel nebude hned, to nejde.
Pokud vím nikde v mém příspvěku jsem neříkal, že chci všechno hned, naopak jsem psal, že to hned nejde a trvá to dlohou a bude to torvat dlouhou co tu spalovací auta ještě budou.
Ještě ke spalovacím autům, našel jsem krásný popis co všechno je na nich špatně:
Spalovací auta zasírají prostředí:
- kraválem
- vibracemi
- smradem
- jedy
- a spalují ohromné množství vzduchu
To všechno krásně řeší elektromobily. Těchto 5 věcí je tak fatálních, že opravdu nechápu, kdo může být rád spalovací auta a podporovat je. Když tu máme technologie, které je dokáží nahradit a eliminovat všech 5 výše uvedených hnusů. Tohle přece vhšichni chceme!
Nikdo nechce jít po ulici a dýchat jedy přímo z výfuků aut do svých plic, čekat až bude pár sekund na to abych mohl říct jednu větu sousedovi, který jde vedle mne, než bude trocha klidu abych nemusel řvát. Nebo se klidit od silnice protože tam je spousta hluku, jedů vibrací smradu a kdoví co všecho.
Tohle je například hodně zajímavá zpráva:
Vymazathttp://www.hybrid.cz/free-now-pujcovna-aut-zalozena-bmw-daimlerem-si-objednala-60-elektromobilu-tesla
JEstli je to pravda, tak to o elektromobilech Mercedes a BMW hodně vypovídá....
A ještě jeden odkaz kde je krásně vidět jak je na tom Mercedes hodně špatně a že ho nikdo nechce kupovat, proč asi?
Vymazathttps://www.cdv.cz/tisk/v-roce-2019-se-o-ctvrtinu-zvysil-pocet-osobnich-vozidel-s-externim-nabijenim/
V roce 2019 jich prodal jen 11 kusů!
Zatímco Tesel se prodalo 120 kusů.
Třeba i Jaguáru se dařilo daleko víc ten prodal 48 kusů. Jak je možné, že Mercedes ten etalón kvality nikdo nechce?
A protoze v aute chce podle vas hluk "jeden clovek", tak automobilky do reproduktoru pousti zesileny (nekdy dokonce uplne falesny) zvuk motoru a takovych aut se u nas proda rozhodne vic nez vsech EV. Tak se trochu zamyslete, v jake bublince zijete.
VymazatSpalovací auta zasírají prostředí:
- kraválem (viz vyse)
- vibracemi (dnes zcela zanedbatelne)
- smradem A
- jedy B
- a spalují ohromné množství vzduchu C
ABC je napsano 3x totez z jineho pohledu a to same delaji uhelne elektrarny, z kterych je u nas zatim pres polovinu elektriny.
Ja jako nejperspektivnejsi ulozeni a dobijeni energie pro EV povazuji vymenne baterie a stanice pro jejich rychlou vymenu.
Ahoj,
OdpovědětVymazatvyšel docela zajímavý článek na dtestu:
https://www.dtest.cz/clanek-8145/jak-zit-ohleduplneji-k-prirode
Píšou tam, že vědci porovnali cca 7000 studií za posledních 9 let.
Ohledně elektromobilu jim tam vyšlo to, že na snížení CO2 má používání elektromobilu skoro stejný vliv jako nemít žádné auto!
A také tam upozorňují i na některé kontroverzní aspekty, což je dobře.
--
R.
Děkuji za přehledné a logické shrnutí, vyvrací spoustu zažitých mýtů. Z článku je sice patrná LEHKÁ tendenčnost, ale jde ji nazvat i zápalem pro věc. Jedna drobnost - skutečně Musk řekl, že by šel do NAFTOVÉHO (nemá být spíše ROPNÉHO) průmyslu? PK
OdpovědětVymazatDobrý den,
VymazatElona jsem osobně neslyšel, ale odkaz na zdroj jsem doplnil, asi by šel dohledat na YT i originál... zkuste.
Ohledně té tendenčnosti... který z českých ekvivalentů máte na mysli (zaměřený, projevující úmysl, stranící, zaujatý)? Případně uveďte i část, která ve vás tento pocit vzbuzuje, pokusím se to napravit.
S pozdravem Pavel Riedl
Originál jsem dohledal a text jsem přeformuloval.
VymazatNemohu si pomoci, ale ta čísla jsou tak nějak přiohnutá. Třeba Tesla S má sice měřenou spotřebu kolem 16 kWh, ale třeba tady je to kolem 20-23 kWh:
OdpovědětVymazathttps://www.usporne.info/417-tesla-model-s-p85-skutecna-spotreba/
Podle testu zde má tesla účinnost nabíjená 80% - 90% (čím rychleji, tím méně):
https://www.auto.cz/test-elektromobilu-v-realnem-provozu-jakou-maji-spotrebu-a-kolik-energie-se-ztrati-pri-nabijeni-125150
Tady plaubní počítač ukázal spotřebu 16,7 kWh/100km ale podle spotřeby z nabíjení to bylo 21,15, tedy rozdíl skoro 27%
https://fdrive.cz/clanky/test-jak-usporna-je-tesla-model-3-long-range-na-ceskych-silnicich-otestovali-jsme-to-zaostreno-na-spotrebu-5726
Když k tomu použiji ještě těch cca 5% ztráty v síti, tak na 100 km spotřebuje vyzdvihovaná tesla velmi reálně 0,23 kWh/km. V Čr byly emise pro výrobu elektřiny v roce 2018 nějakých 440 g/kwh, takže tesla "čadí" 101 g CO2/km. To je podle tohoto kalkulátoru ekvivalent cca 4 litrů nafty na sto. A za to se s dieselovou oktávkou dá jezdit, CNG je dokonce kolem 95 g/km....
https://octaviaclub.cz/clanky/test-spotreby-skoda-octavia-1-6-tdi-77-kw-1177/
Jistě, můžete namítnout něco o tom, že tam není ta energie na rafinaci nafty, ale ony ty nulové emise z obnovitelných zdrojů někdy znamenají taky desítky tisíc tun CO2 ze spálení štěpky z amazonského, kanadského nebo sibiřského lesa, takže úspora emisí z 22 milionů tun CO2 an 1 milion tun ve skutečnosti znamená, že pálením biomasy produkce CO2 na jednotku elektrické energie ve skutečnosti vzrostla:
https://bylinetimes.com/2020/10/01/uk-drax-power-station-pillages-californian-forests/
A to s těmi 7 kg lithia v bateriích tesla je taky nějak divné - na internetu se dají dohledat čísla od 16 kg do 63 kg:
https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/
Každopádně ať se dívám, jak se dívám, tak nikde nevidím, že by elektromobil (pokud to není ekvivalent skůtru) měl v prostředí ČR, Německa, Polska měl emise poloviční, oproti normálním autům...
..ten kalkulátor emisí je zde:
OdpovědětVymazathttps://fleetworld.co.uk/co2-calculator/
Zdravím mohu se s vámi nějak spojit a vyměnit si informace?
OdpovědětVymazatok vzhledem k tomu že se to nějak rozbíjí, tak přidávám adresu rosparovac at gmail...
VymazatJsem fanda do e-aut, ovšem stále se mi nedaří si potvrdit, kolik ELEKTŘINY (ne tepelné energie) je třeba na l benzínu.. Dva zcela odlišné názory:
OdpovědětVymazathttps://www.youtube.com/watch?v=6IXoTVXzQxI
a proti tomu:
https://sedl.at/Umweltirrtuemer/Stromverbrauch_Raffinerien
Váš názor?
Bude to různé, už jenom podle technologie. Některé třeba využívají k ohřevu plyn... já tomu na kloub nemám šanci přijít, ale rafinérky jsou i tak bez debat velkými odběrateli elektrické energie. Konec konců je to celkem jedno.
VymazatPriznam se bez muceni ze podrobne data o EV nastudovane nemam. Fakt na to nemam cas. Nerikam ze jsou EV vylozene spatne to ne v urcitych situacich jsou urcite prinosne hlavne lokalne ekologicky treba v tech mestech. Ale porad si myslim ze masove prestoupeni na EV bude problem. Pri dnesnim trendu zavirat jaderky a uhelky (treba v nemecku) jak chteji z vetrniku a solaru dobijet pres noc EV? Nevim jak jinde ale u nas uz je ted problem s garantovanym odberem na domacnost (velikost jistice). Taky si myslim ze v budoucnu bude vice lidi topit elektrinou ale nevim jak moc to ovlivni celkovou spotrebu treba v kombinaci mene energeticky narocnyma novostavbama.
OdpovědětVymazatReakce na tohle:
"Shrnuto: Zatímco se smradem z výfuků se už nic moc podstatného udělat nedá, elektřinu postupně získáváme šetrnějším způsobem, my ze 43%, Norové z 99%."
My se na uroven noru nikdy nedostaneme. Proste na to nemame prirodni podminky a rozlohu norska. Takze ano norsko muze byt velice efektivni a ekologicke pri provozovani EV jelikoz naprostou vetsinu el. energie maji z vody a vetru a na moznosti zdroju tam maji daleko mene populace nez treba CR. Naproti tomu si to nejak nedokazi predstavit treba v tom nemecku kde zaviraj ty jaderky a uhelky.
Dobrý den Pane Riedl, omlouvám se ale nebudu zde mluvit k tématu elektromobilů, mám menší otázku na CNC 3040z-dq, koukal jsem na všechny vaše videa, i na všechny články co jste napsal, ale bohužel se mi ho nedaří připojit k PC, kdyby jste měl jen chvíli, napište mi na drztnovak@seznam.cz , předem děkuji
OdpovědětVymazatHodilo by se přidat ještě nějaké závěry z:
OdpovědětVymazathttps://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC119036
(studie pro eu, řešící energetickou a CO2 náročnost paliv)
Samotný proces od těžby po nalití do nádrže tam vychází:
Benzín cca 544g CO2/litr (17g CO2 na MJ finálního paliva)
Nafta cca 670g CO2/litr (19g CO2 na MJ finálního paliva)
Výroba+spálení v autě pak:
Benzín cca 2880g CO2/litr (90g CO2 na MJ finálního paliva)
Nafta cca 3250g CO2/litr (93g CO2 na MJ finálního paliva)
Doporučuju kouknout i na vodík :) Ale studie je celkem vražda, moc stránek a ještě ne uplně srozumitelně.. chtělo by to dodělat.
K vodikovym autům je třeba přidat skutečnost, že jsou to ve skutečnosti elektrická auta s baterii a jediný rozdíl je velikost tě baterie. A že zbytek energie získávají z vodikoveho článku, který ve výsledku je získán z elektrické energie.
OdpovědětVymazatTakže ať už vodík získáte jakkoli tak bude levnější energii na jeho vyrobu uskladnit v baterii přímo. Bohužel nemám odkaz na studii.
Celkem hutné informace poskytuje studie pánů z University of Eindhoven https://www.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf
OdpovědětVymazatJedou ze zajímavostí je, jak na sebe některé ty "EV critical studies" navzájem odkazují, vaří z vody a dědí mezi sebou pochybná tvrzení - například údajný "fakt", že baterka vydrží 160 tisíc km ve skutečnosti vznikl kdysi dávno jako předpoklad v jedné jediné studii.