To je ale neobyčejně divná hodnota.
Proč je to zrovna tolik?
- Protože železnice v USA stavěli emigranti z Anglie a ti ji postavili stejně jako v Anglii.
Proč to ti Angličané stavěli zrovna tak?
- Protože první železnice byly postaveny lidmi, kteří předtím stavěli tramvajové tratě a ty měly taky takový rozchod.
A kde přišly ke svému rozchodu tramvajové tratě?
- Protože lidé, kteří stavěli tramvajové vozy, na to použili stejné nástroje jako při stavbě kočárů, které měly takový rozestup kol.
Jasný.
No a proč teda měly kočáry zrovna takový divný rozestup kol?
- Protože na starých silnicích v Anglii byly vyjeté koleje zrovna v tomto rozestupu a kola s jiným rozestupem se snadno zlámala a jízda byla nepohodlná.
A kde se vzaly ty staré silnice a kdo do nich vyjel ty koleje?
- První dlouhé silnice v Evropě (a v Anglii) postavili pro římské legionáře. A od té doby se používají. Ty koleje do nich vyjezdily římské válečné vozy, protože měly všechny stejný rozestup mezi koly.
Tak jsme se konečně dobrali k odpovědi na původní otázku:
Rozchod kolejí železnic v USA je odvozen z původní specifikace
válečných vozů římského impéria.
válečných vozů římského impéria.
Byrokracie a specifikace jsou nesmrtelné. Takže až budete zase studovat nějakou specifikaci a divit se, co to tam je za koňský zadek (what horse's rear end came up with it), můžete tím trefit hřebík na hlavičku, protože:
- Válečné vozy Římského impéria byly totiž široké tak akorát na dva zadky válečných koní.
A ještě něco.
Raketoplán na startovací rampě má po stranách hlavní palivové nádrže ještě dva pomocné raketové motory (Solid Rocket Booster), které se vyrábějí v továrně společnosti Thiokol. Původně měly být širší, ale bylo nutné je uzpůsobit dopravě z Utahu na startovací rampu, a to:
- Po železnici!
- ...a ta železnice vede tunelem...
- ...a tak motory jsou tak velké, aby se do toho tunelu vešly.
- No a šířka tunelu vychází z rozchodu železnice, což jsou ty dva koňské zadky.
Takže se nám tady pěkně setkávají:
Rozměry koňského zadku z doby římského impéria
s rozměry nejmodernějšího dopravního prostředku na světě.
A teď to nejlepší a nejzáhadnější:
Prostor mezi zdí a sloupem u vchodu našeho domu, kde jsou pelargónie,
je široký přesně 1435 mm!!!
je široký přesně 1435 mm!!!
Segmenty SRB na železničních vozech. Trubkový rám prvního vůzu definuje profil segmentu při průjezdu oblouky a tunely. (Kennedyho vesmírné středisko, 27.5.2010) Credit: Alan Walters |
Jeden segment SRB na železničním voze. Credit: Alan Walters |
Žádné komentáře:
Okomentovat