Ale abyste mě dobře pochopili, ne tou vrcholovou, kdy vyrábíte vícevrstvé tištěné spoje, o kmitočtech jste ochotni se bavit teprve od gigahertzů nahoru a uznáváte pouze assembler a ARM, ale takovou tou domácí, co u ní vystačíte s pilkou, vrtačkou a horkým hřebíkem na pájení. A plochou baterkou.
Nicméně doba pokročila a k motivaci u nestačí že to bliká, ale musí se to i hejbat. A jak říká klasik "Nápad ťuk mě o čela". Vyrobím si popisovač na vejce!
Takže ve volných chvílích vznikl klon původního Egg-Bot (Evil Mag Scientist). Ovšem z toho, co dům a sklad dal.
Vejcomaléř připravený k práci. |
Hardware
Jako řídící mikročip jsem použil mé oblíbené Netduino PLUS, spínače a vývody jsou pro snazší manipulaci na shieldu. Dva bipolární krokové motory s převodovkou (4096 kroků na otáčku) jsou pro pohyb v osách X a Y. Osa Z (pero) je ovládána modelářským 9 gramovým mikroservem. Vše je propojeno plochými vodiči a modelářskými servokonektory.Napájení elektroniky a serva pera je z řídícího počítače (USB, 5V), motory os X a Y jsou přes darlingtony ULN2003APG napájeny z adaptéru 12V 0.5A.
Mechanická konstrukce je založena na zbytcích z diskových rámečků, zálohovacích pásek, mikrometrického šroubu a spojovacího materiálu.
Na kreslení se používá fixka Centropen Liner 4621F
Místo, kde se 'všechno děje'. Na unašeči pera (osa X) je vidět kompenzační pružina. |
Software
V Netduinu běží souběžně ve třech vláknech programy pro komunikaci s nadřízeným počítačem (TCP/IP), manuální ovládání jednotlivých os a pera, a interpret HPGL s interpolátorem.V nadřízeném počítači běží komunikační software, který odesílá příslušné HPGL příkazy Netduinu. Pro tvorbu obrázků používám vektorový editor Inkscape Portable, obrázky následně exportuji v HPGL.
První pokusy s vejci. |
Detaily konstrukce
V popředí motor osy X. |
Čelní pohled. Patrné jsou stavěcí šrouby pro nastavující výšku pera. |
Pohled ze strany mikrometrického šroubu. Vpravo jsou drivery krokových motorů. |
Pohled zezadu. |
Shield
Abych nemusel pořád drátovat, zapojil jsem Vejcomaléřa napřed do klasického shieldu, který se pak jen nacvakne na Netduino.Propojky a rozvod napájení na spodní straně. |
Netduino a horní strana shildu. Patrné jsou mikrospínače pro ovládání os a pera, tlačítko Reset a žlutá propojka pro volbu napájecího napětí krokových motorů (přepíná mezi Vin a 5V z USB). |
Nedokonalosti o kterých vím, ale které (asi) neopravím
- V konstrukci jsou použity laciné krokové motory s převodovkou (130,-). To sebou nese vůli v převodovce zhruba 20 kroků motoru. V ose X je vůle kompenzována pružinou, v ose Y programem, který při změně směru otáčení přidá kompenzační kroky. Lepší by bylo použít přímý náhon z větších krokových motorů (NEMA 17).
- Konstrukce je značně kompaktní, takže oblouk, po kterém chodí hrot pera při zvedání má malý poloměr. Ten je optimální při popisu ping-pongových míčků, u vajec však dochází k určitým zkreslením. Chtělo by to posunout osu otáčení pod osu vejce.
- Pro práci je vyžadována komunikace s nadřazeným systémem. Na hraní to postačuje, jinak by bylo lepší doplnit display a HPGL kód načítat z microSD karty a třeba z nějakého webového úložiště.
- Hmotnost pera v kombinaci s malou tuhostí modelářského pantu (opět zvedání pera) vede při jemných pohybech ke kmitům. Odlehčit pero a zesílit pant.
Jak to pracuje
Další informace
Další fotografie ve fotogaleriiStavebnice Egg-Bot od Evil Mag Scientist
Další stavebnice firmy Evil Mag Scientist
Vektorový editor Inkscape
HPGL
Netduino
Žádné komentáře:
Okomentovat